A VÁROS LEÁNYA című vers teológiai szempontból is értelmezhető, és több aspektusból is kapcsolódik a bibliatudományhoz, patrisztikához és skolasztikához.
Először is, a vers utal a Bibliára, mint az élet alapvető forrására és az emberi kapcsolatok alakulásának meghatározójára. Az első sorban Ady utal arra, hogy a Biblia is vallja, hogy a nők mindig is befolyásolták a férfiakat, és ez a kapcsolat gyakran búzákra, bánatra vezethet. Ez a zavart okozó vagy konfliktust generáló női karakter, a város leánya (ahogy a vers címe is utal rá), az emberi romlás és bűn jelképe lehet. Ezt a kapcsolatot a patrisztika is vizsgálta, amikor az eredendő bűnt és az emberi romlást elemzi.
A versben szereplő Zeus-templom a pogány kultúrára utal, és arra, hogy a városi leány (a város szimbolizálja a világi kultúrát) képes meghódítani és belengeni a szíveket. Ezzel kapcsolatban a versben található utalás a patrisztikához és a keresztény gondolkodáshoz is kapcsolódik, amely azt sugallja, hogy a városi leány a keresztény hit által megszabadulhat az előzőleg leírt romlásból és bűnből.
Az említett Párizsban történt szép riadás arra utal, hogy a városi leány egy utazás során megérintette Ady szívét. Ez a tapasztalat lehetőséget adhat a hit általi megtéréssel való szembesülésre, amit a patrisztika is kiemel.
A versben található utalás a Halál és a Csók közötti kapcsolatra szintén teológiai jelentőséggel bír. Ebben a kontextusban a Halál és a Csók szimbolikus megjelenítése az emberi tapasztalaton keresztül a bűn és az üdvösség közötti ellentétet ábrázolja. A Csók mint a szenvedély, a vonzalom és az élet jelképe a jóra utal, míg a Halál, mint az elmúlás és a végzet, a bűnre, a romlásra és az örök kárhozatra utal. Ezenkívül a versben az is megfigyelhető, hogy a Város leánya, bár falura ment, még mindig képes ártani és virágokat gyilkolni a mezőn. Ez egy újabb jelzés lehet arra, hogy a romlás és a bűn mindenhová elér és befolyásolja a világot, még a legtávolabbi helyeket is.
A skolasztika szempontjából a vers jelentősége abban rejlik, hogy az emberi tapasztalatot teológiai és filozófiai kérdésekké alakítja át, és lehetővé teszi a világi dolgok teológiai elemzését és értelmezését. A versen keresztülhaladó vízió, a városi lány és a különböző szimbólumok közötti strukturális kapcsolatok elemezése a skolasztika filozófiájának megfelelő gondolkodási folyamat lehet.