Ady Endre "Pénz és Karnevál" című versét irodalomtudományi szempontból vizsgálva, több lehetséges összefüggésre lehetünk figyelmesek mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalom területén.
A vers az élet karneválos jellegének bemutatására törekszik. Az élet Karneválként való ábrázolása a költő vágyát tükrözi, hogy pozitív és vidám oldaláról közelítse meg a létezést. A Karnevál elemei, mint a vidámság, boldogság, szépség és mámor, az eufóriát és az elragadtatást jelenítik meg. Ezek a motívumok több más irodalmi műben is megtalálhatóak, például francia művekben, mint a Rabelais-féle "Gargantua és Pantagruel". Az ilyen jellegű művekben az emberi életet ünneplik és hangsúlyozzák az élvezetek és örömök fontosságát.
A versben található ima jellege azt mutatja, hogy a költő ugyan élvezi az élet karneválos oldalát, de ugyanakkor szembenéz a kétszínűséggel és a hiányosságokkal is. Az ima a koldusokkal való imádkozáson keresztül a szegénység és a társadalmi egyenlőtlenségek problémáit is megjeleníti. Ez az elem arra utal, hogy Ady Endre kritikus és társadalmi kérdésekkel foglalkozó költő volt. Az egyenlőtlenség és gazdagok és szegények közötti szakadék témája több más nemzetközi irodalmi műben is megjelenik, mint például Charles Dickens "A karácsonyi ének" című művében.
A vers végén felbukkan a Pénz szó, amelyet "galád, rossz isten"-ként jellemez. Ez a Pénz kritikája és a materiális értékek dominanciájának elutasítása. Az ilyen típusú kritika az egész világirodalomban jelentős szerepet játszott, például a 19. századi francia naturalizmus körében, ami egy materialista irodalmi irányzat volt. Az Ady Endre versében megjelenő kritika azonban egyéni hangot kap, hogy a magyar irodalomban is hatással legyen.
Összefoglalva, Ady Endre "Pénz és Karnevál" című verse számos fontos összefüggést hoz létre mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalom terén. Az élet karneválos oldalának ünneplése, a szegénység és egyenlőtlenség problémájának megjelenítése, valamint a Pénz kritikája mind olyan témák, amelyek számos más irodalmi műben is jelen vannak, és amelyek az irodalmi értékrendet és társadalomkritikát képviselik.