A vers Balassi Bálint HATODIK - KIBEN AZ SZERETŐJÉTŐL VALÓ ELVÁLTÁN KESEREG című művének részlete.
A vers kezdő soraiban az szerepel, hogy az igazi keresztyén hívőben ne legyen hamisság, és az ilyen ember félti a lelkét az ördögtől. Itt már megjelenik egy teológiai gondolat, miszerint a gonoszság a keresztyén ember lelkére leselkedik, és az ilyen személynek féltenie kell a lelkét. Ez annak a szempontjából is érdekes, hogy Balassi szerelme, Célia, talán hasonló negatív hatást gyakorol rá, ahogy az ördög. Ezt hangsúlyozza is a versben, amikor azt mondja, hogy csak Célia az lelke, csak ő a jó neki, és csak ő segíti az életét. Ez egyfajta függőséget és megszállottságot jelent, ami a teológiai szempontból elvetendő lehet, mivel a keresztyén embernek a hitben kellene a legfontosabb segítséget megtalálnia.
A vers folytatásában Balassi a válásból adódó fájdalmát és kétségbeesését fogalmazza meg. Kifejezi azt, hogy mennyire siralmas helyzetben van, és nem tudja hová menjen, és kit keressen a bánatában. Ez is kapcsolódik a teológiához, mivel a vallási nézetek szerint a lélek a szenvedést, a bánatot találja meg a világban, és talán itt is ezt érzékelteti Balassi.
A vers végén Balassi megemlíti, hogy a szerelmétől való elválás olyan fájdalmat okoz, amelyhez csak a halál adhat orvosságot, mert az képes enyhíteni az emberi szenvedést. Ez egy erős kijelentés, és a teológiához egyenesen kapcsolódik, mivel a halál, amelyre itt utal, a bűn következményeként is értelmezhető, és így az is lehet a gondolat, hogy a bűn a szerelmi elválás miatti fájdalom forrása.
A vers tehát egyfajta teológiai gondolatokat vonultat fel a szerelmi elválástól való félelem és a bánat kapcsán. Ezek a gondolatok a bibliatudomány, a patrisztika és a skolasztika nézőpontjából is érdekesek lehetnek, hiszen a bibliai tanítások, a korai egyházi gondolkodás és a középkori teológia is foglalkozott az emberi szenvedés, a bűn és a halál kérdéseivel. Ezen belül is a vágyakozás és a szerelmi összetartozás váltása, valamint a bánat és a lelki fájdalom szerepe a vallásos gondolkodásban.