József Attila "Jaj, majdnem..." című versét irodalomtudományi szempontból vizsgálva számos összefüggést találhatunk mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalom területén.
A vers első két sorában megjelenik a szerelem és a félelem motívuma, ami többek között lehetőséget ad pszichológiai értelmezésre is. Ezen motívumokkal kapcsolatban megemlíthetjük például Sándor Petőfi "Szerelmes vers" című művét, ahol szintén jelen van a szerelem feszítő ereje, valamint a félelem hatása a szerelmesre.
A harmadik sor pedig a halál tematikáját veti fel, ahol az ölelésben elhalni vágyás jelenik meg. Ezt egy magyar irodalmi példa a magyar költészet egyik legnagyobb alakjának, Ady Endrének a "Szeretném, ha szeretnének" című versében is megtalálhatjuk, ahol hasonlóan a halálvágyat és a szerelmet kapcsolja össze a költő.
Az "Oly gyors a nyaram s lassú a telem" sor a költő életének időbeli aspektusára utal, és hasonlóságot mutathat például William Shakespeare "Sonett 60" című művével, ahol a múlás és a változás motívuma jelenik meg.
A következő sor a lesi-csősz idő elől való elszállásáról beszél, ami szintén egyfajta időbeli motívum, és kapcsolódik a múlás és halál tematikájához. Ezt ismét találhatjuk Arany János "Az elhervadt virágok" című művében, ahol a virágok szépsége és életkorlátai kerülnek fókuszba.
A "Csillagok rácsa csillog az egen" sor a csillagok és az értelem összekapcsolására utal, ami hasonlóan megjelenik Edgar Allan Poe "A fekete macska" című novellájában, ahol a macska csillagokkal és elmebetegséggel van azonosítva.
Az időbeli jelzés a vers végén a költő által írt időpontkal kapcsolódhat a történelmi kontextushoz, hiszen 1936-ban zajlottak az első polgárháborús események Spanyolországban, amelyek hatással voltak többek között a nemzetközi szépirodalomra, például Ernest Hemingway "Havanna, a tenger" című regényében.
Ezen összefüggések alapján megállapítható, hogy József Attila rejtett kapcsolódásokat alakított ki más magyar és nemzetközi irodalmi művekkel, miközben saját érzéseit, gondolatait és életkorlátait fejezte ki.