A vers Kosztolányi Dezső Vénség című műve, amely irodalomtudományi szempontból számos érdekes összefüggést és elemzést kínál mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalom területén.
Az első önismertető sorok utalnak arra, hogy a vers szereplője nem így képzelte el a vénséget. Ez a várakozás és valóság közötti ellentét általános témája az irodalomban. Számos műben és alkotásban feldolgozott téma, hogy az embernek nehéz elfogadnia a kor előrehaladtával járó változásokat, és csalódottan tapasztalja, hogy a korral járó természetes folyamatok nem mindig az elképzeléseinek megfelelően alakulnak.
A versben megjelenő vénség motívuma és a vele járó gyengeség és deformitás figyelmet érdemel. Ez az öregedés melankolikus és keserű oldalát mutatja be, ami szintén gyakran megjelenő témája az irodalomnak, például William Shakespeare Amint tetszik című színművében is.
A vénség megjelenítése és az azt kísérő fizikai és mentális állapotok leírása a nemzetközi szépirodalomban is jelen van. Például Gabriel Garcia Marquez Száz év magány című regényében is megfigyelhető az idős karakterek életének bemutatása és vigasztalástól való hiányosságuk ábrázolása.
A versben megjelenő figura ironikus sajátosságai is irodalomtörténeti érdekességeket hordoznak. A vers szereplője meghatároz certain attribútumokkal, mint a köhögés, a botra támaszkodás és a régi rőzse integetése, ami humorosságán keresztül bemutatja a vénség groteszk oldalát. Ezt a groteszk és ironikus megközelítést Péterfy Gergely a Törött tükör című regényében is használja, ahol a középkorú főhős testi és szellemi növekedését meglepő és szokatlan események övezik.
A vers vége felé jelenik meg egy váratlan fordulat és meglepetés, amikor a vénség egyszerre derűs és kedves lesz. Ez az emberi természet többsíkúságának és váratlan mélységének bemutatása, amely gyakran felbukkan az irodalomban. Itt például a barátságosnak tűnő öregember valójában az íróasztalán várakozik, és ezzel az információval a versben rejtett dráma és konfliktus megjelenik.
A versekben megjelenő természeti motívumok, mint például a tavasz és a hold, további összefüggéseket hozhatnak létre a magyar és nemzetközi irodalom területén. A tavasz a megújulás és a remény jelképe, a hold pedig a változás és a múlt hordozója. Ezek az elemek gyakran megjelennek a romantikus irodalomban, mint például Percy Bysshe Shelley Oda a Nyugati Szélhez című versében.
A versben megfigyelhető homályosabb villanyfény melankolikus hangulatot kelt, amit az éjszakai olvasás közbeni homály is fokoz. Az olvasásra való utalás és a világítás erősítheti az irodalom erejét és a szavakban rejlő varázslatot, ami szintén gyakori motívuma az irodalomnak. Az olvasás öröme és a megvilágított szobában töltött idő megjelenik például Virginia Woolf Egy nővel való örökkévaló barátság című esszéjében is.
Összességében a Kosztolányi Dezső Vénség című vers nagyszámú lehetséges összefüggést rejt magában mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalom területén. A vénség és az idő múlásának bemutatása, a groteszk és ironikus karakterek megjelenítése, a természeti motívumok, valamint az olvasás és az irodalom ereje mind olyan témák és elemek, amelyek a világirodalomban is gyakran előfordulnak.