Reményik Sándor Lethe vizénél című versét irodalomtudományi szempontból azt is figyelembe vehetjük, hogy a magyar irodalomhoz köthető elemeket, valamint a nemzetközi szépirodalomban megjelenő összefüggéseket.
A vers alapján megtalálhatóak klasszikus idegeníthetősági motívumok. Az alvilágra, az odalépő lelkekre, a Lethe folyójára és a feledésre való vágynak nehéz klasszikus irodalomtörténeti találkozásokat találni. Az alvilág, a bolyongás, az emlék és álom, valamint a Lethe folyója szorosan kapcsolódik az ókori görög irodalomhoz, különösen a Pokolba szállás mitológiájához és a Styx-hoz.
A Lethe folyója, amelynek italából a lelkeknek inniuk kell, hogy elfelejtsék földi életüket, kifejezi a tragédia mélységét és fájdalmát, amit Reményik az emberekben felénk, a világban érez. Ez egy olyan motívum, amely az anti-kegyelem koncepciójával kapcsolódik a kortárs irodalomban. Az anti-kegyelem azt a gondolatot jelenti, hogy az emberek nem feledhetik el a szenvedést és a fájdalmat, amit átéltek, és ezek örökre velük maradnak.
A vers végén megjelenik a sebek és a föld alatt lévő mély, örök seb motívuma, amelyre nem lehet elfeledkezni, és amelyre nem szabad letölteni a feledés italát. Ez összekapcsolódhat a szimbolikus sebekkel, amelyeket más kortárs művekben is megtalálhatunk, mint például az angol költő, T.S. Eliot versében a The Waste Land, ahol az emberi nyomorúság és a pusztulás metaforájaként jelenik meg a seb motívuma.
A vers témája és hangvétele a szépirodalomban számos más műben is felbukkan, amelyek a halál, a halottak világa és a feledés problémájával foglalkoznak. Az anti-kegyelem és szenvedés tematikája olyan művekben is megjelenik, mint Dante Isteni színjátéka és John Milton elveszett paradicsoma.
Az irodalomtörténetben tehát Reményik Sándor Lethe vizénél című versében megjelennek a magyar és a nemzetközi szépirodalomban is jelenlévő elemek, mint az ókori görög mitológia, az anti-kegyelem koncepciója és a világ fájdalma. Ez a vers sok áthallást, kapcsolódási pontot és tematikai összefüggést mutat a többi irodalmi művel.