Vörösmarty Mihály A Gyászkíséret című versében teológiai szempontból is értelmezhető tartalmak és összefüggések találhatóak. A vers első részében a gyászról és a gyászolókról van szó. A gyászolókat "mély bánatu néma seregnek" nevezi Vörösmarty, ami a földön kívüli dimenziókra, a lelki mélységekre, az emberi elérhetetlen fájdalomra utalhat. Ezzel a képpel Vörösmarty azt hangsúlyozza, hogy ez a gyász nem egy átlagos, földi gyász, hanem valami sokkal mélyebb, spirituálisabb fájdalom.
A második részben pedig Vörösmarty kérdéseket tesz fel a gyászolók felé, hogy vajon ők is ugyanúgy keseregnek-e, ahogyan a vidám tréfákat űző emberek vagy a dalolók, akiknek hangját a sóhajok váltják fel. Ezzel a képpel a vers arra utal, hogy a gyász valójában nem csak a szívünkben zajlik, hanem minden egyes cselekedetünkben és hangunkban megjelenik, akár a dalban vagy a tréfában is.
A harmadik részben pedig Vörösmarty a gyász vezetőjére, Aurora-ra utal, aki a hajnali szürkülethez köthető. A versben Aurora a gyász vezetőjeként van jelen, akinek fátyolán keresztül a bánat gyöngyei hullnak alá. Ez a kép arra utal, hogy a gyász folyamatosan jelen van az életünkben, áttűr a mindennapokba, és olykor akár a legvidámabb pillanatokban is képes megjelenni.
A bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjai is értelmezhetőek ebben a versben. A bibliatudomány szempontjából a gyász és a bánat megjelenése összefügghet a Bibliaban található gyász-szimbólumokkal és eseményekkel. A patrisztika az ókori szentatyák tanításait összegzi, és azok szerint a gyász lehetőséget ad az embernek a megtérésre és a megszentelődésre. A skolasztika a középkori teológiai iskolák tanítási rendszerét jelöli, és azokban a központi elemekben a természetes és a szupernaturális elemek összekapcsolása szerepel. Ebben a kontextusban a versben található bánat képe valóság és misztérium egységét jelképezheti.
Természetesen más szempontokat is érvényesíthetünk a vers értelmezésekor, mint például a romantika vagy a művészettörténet szempontjait. A Gyászkíséret ugyanakkor teológiai szempontból is izgalmas, mivel általános emberi érzelmeket és tapasztalatokat tol ki a magasztosba és isteni dimenzióba.