A vers címe "Helvila halálán", ami már önmagában is teológiai szimbólumokat tartalmaz. A Helvila név eredeti jelentése "örök élet" vagy "élet öröme", és a versben egy női személyről van szó, akinek a haláláról van szó. Tehát a vers központi témája a halál és annak kapcsolata a végtelenséggel vagy az örök élettel.
Bibliatudomány nézőpontjából a vers egyértelműen utal a Biblia által tanított örök életre, amely a hívők számára a halál utáni túlélést jelenti. A versben az "álom, álom" kezdő mondatok, valamint a "légy halálom" felkiáltások azt sugallják, hogy a költő számára a halál valamilyen álomszerű állapotot, valamint az örök életbe való belépést jelenti. A versben a költő arra kéri a halált, hogy altassa el és Legyen a halála élete szívének.
Patrisztika nézőpontjából a versben a halál metaforája jelenik meg. A halál általában negatív értelemben van jelen a keresztény gondolkodásban, de a versben a halál inkább nyugalmat és boldogságot hoz a költő számára. Ez eltér a keresztény dogmáktól, ahol a halál a bűn következménye és a szenvedés és a bukás forrása. Tehát a versben a költő talán a halált ideális utópia vagy menedék formájában ábrázolja.
Skolasztika nézőpontjából a versben a halál metaforája jelenik meg a gondolkodásban. Az álom és a halál fogalmai kapcsolhatók a skolasztika dualisztikus filozófiájához, amely szerint a test és a lélek két különálló valóság. A versben a halál által a költő képes érzékelni a szerelmét, még akkor is, amikor az már elhunyt. Ez a gondolat a skolasztika dualizmusába illeszkedik, amely különbséget tesz az anyagi és a szellemi világ között.
A versben megjelenő képek és helyszínek is teológiailag értelmezhetőek. A "Rába gyors vizében" és a "sudár fa, és virágzó ágain zeng bús madárszó" részek lehetnek az Édenkert és a paradicsom ikonikus ábrázolásai. A Helvilának, akit a költő szeret, dísze a világnak, és a vers utolsó részében azt mondja, hogy Hallgassam, vagy kérdjem őt bár, nem hall többé, nem felel már. Ez Isten jelenlétét, vagy az Isten szavára való hallgatást sugallja.
Ezen értelmezések mellett más nézőpontok is megfigyelhetőek, például a költő belső élményei vagy a romantika hatása. Azonban az álom és a halál költői megjelenítése a versben számos teológiai összefüggést hordoz a bibliatudomány, patrisztika és skolasztika szempontjairól nézve.