A vers, Arany János "Hagyaték" című műve, teológiai szempontból is értelmezhető, bár elsősorban a költő személyes érzéseit fejezi ki a közönség reakcióiról és az örökség fontosságáról.
Amikor a költő "Hát csak írni, mindig írni" sorral kezdi a verset, úgy tűnik, mintha a manóként említett írói hajlamától nem tudna megszabadulni. Ez a sor a bibliai hagyományra utalhat, amely az emberi íráskészséget Isten ajándékaként tartja számon, kifejezve az emberek sajátosságait és kapcsolatukat Istennel.
A "Már a közönség is lásson egyszer valamit!" sor azt sugallja, hogy a költő vágya-e erősebb, mint tudomása arról, hogy az alkotása miatt milyen kritikával és bírálatokkal szembesülhet. Ez arra utal, hogy az írás és a közönség kapcsolata is teológiai vonatkozásokkal bírhat, az emberi kapcsolatok és a vallásos vezeklés közötti dinamika tükröződése is lehet benne.
A második versszakban a költő elgondolkodik az "izgalom" fogalmán mint "betegség" fogalmán. Ebben a kontextusban megjelenik a bűnbánat és vezeklés teológiai aspektusa, amelyeket bárkit érinthetnek, akár egy költőt is.
A "S bírálgatják új dalom" sor azt sugallja, hogy a közönség kritikus értékelése és bírálatok megterhelőek lehetnek a költő számára. Ez a sor teológiai nézőpontból a megpróbáltatásokról és a keresztről való beszédre utalhat, amelyben a költőt kettős módon próbálják meg a bírálók.
A harmadik versszakban a költő kifejezi az örökségének fontosságát és a halálhoz való viszonyát. A "tizenkét év során belém fagyott" sor kifejezi az idő múlását és a költészeti hagyomány folytonosságát, amely a teológiában is fontos szerepet játszik. Az "El ne haljak, mint koldus, aki semmit sem hagyott" sor viszont utalhat a keresztény tanításokra is, miszerint az örökségünk nem csak anyagi értelemben, hanem értékrendeken és spirituális örökségeken keresztül is folytatódhat.
A vers befejező sorának (1877 dec. 11) dátummal ellátása úgy tűnik, mintha a költő teológiai kontextusban akarná elhelyezni alkotását, esetenként vallási inspirációt is keresve a verseiben.
Összességében tehát a vers teológiai értelmezése az írás és alkotás folyamatáról, a kritikusok hatásáról és a hagyomány értékéről szól. A biblia, a patrisztika és a skolasztika nézőpontjai hozzájárulhatnak a vers további értelmezéséhez, különösen a kapcsolatok, hagyományok és szenvedések témaköre tekintetében.