A vers teológiai szempontból több értelmezési lehetőséget is kínál.
Az első sorban szereplő "bezárt Danaé" utalhat a görög mitológiára, amelyben Danaé-t apja bezárja egy érctoronyba, hogy megvédje a szerelmeskedéstől. Ez a metafora a bűnállapota lehet az embernek, akinek szíve és gondolatai ellepik a gonoszság és a bűn. Az "őrebek" és a "závárok" pedig a bűnőzők és a bűnök védelmezőit és magukat a bűnöket jelképezhetik.
A következő sorokban a "pajkos Szerelem" megkacagja ezeket az őrségeket, ami arra utalhat, hogy a szerelem ereje minden nehézségen átsegít, még a legnagyobb akadályokat is elpárologtatja. Ez a szerelem a szeretet és a kegyelem, amely Isten ajándékaként megfosztja a bűntől és megnyitja az embert a boldogságra és a megtérésre.
A második versszakban a "Féltő!" szóval a lírai én az olvasót szólítja meg. Ez a szó utalhat Istenre, mint aki folyamatosan felhívja a figyelmet az ember kötelezettségére, hogy megállítsa a rosszat és megvédelmezze a jókat. A továbbiakban a lírai én kéri, hogy állítsa meg a "dagadó Dunát", ami a bűnöket és a gonoszságot szimbolizálhatja, és gátolja meg a természeti viharokat és a pusztítást, ami az emberiségben és magában az emberben található sötétséget is jelképezheti.
A harmadik versszakban a "tündér Szerelem" azt mutatja, hogy a szeretet és kegyelem létezik a természetben, amelyben Isten jelentkezik. Az "Argus száz szeme" a görög mitológiában Hera hűséges őrjárója volt, amelyek mindent figyeltek és látottak. Itt ez lehet Isten megfigyelő tekintete, aki mindent lát és mindig jelen van. A "lebegő Zephyr" és a "szélvész s fenevad" a természet erejét szimbolizálja, amely lehet segítő és pusztító is, és Isten hatalmát és irgalmát is jelképezheti. A párhuzam a "puskapor és harag" között pedig arra utal, hogy a kiegyenlített erőkben ott lehet a robbanás és a pusztulás veszélye is.
A versben megjelenik a bibliatudomány, amikor az "őrebek" és a "závárok" olyan negatív erőket jelképeznek, amelyek megnehezítik az ember boldogságát és kapcsolatát Istennel. A patrisztika szemlélete szerint a versben megfogalmazódik a bűnállapot és a megtérés lehetősége is, valamint az Istenből eredő szeretet és kegyelem ereje. A skolasztika szerint pedig a versben megjelenik az ember és a természet kapcsolata is, amelyben az Isteni rend és törvény érvényesül.