A vers Dsida Jenő költőtől származik, és a magyar irodalomhoz tartozik. A költő a korai 20. században élt és alkotott. A vers rövid, négy strofából áll, és a gyötrelmek, a szenvedés, a reménytelenség témáját fejezi ki.
Versünkben a gyötrelmeknek "széles országútja" van, jelenthetve a szenvedés univerzális voltát és mindenkit érintő jellegét. Az első strófában a szenvedés magányosságát hangsúlyozza a költő, hogy mindenki "magában szenved". A második strófában a reménytelenség és az elkeseredés jelenik meg, ahogy kifejeződik a vándordal hiánya és az, hogy hiába emelünk kalapot a feszületnek, nem száll le senki.
A harmadik strófa a kilátástalanságot és az elidegenedést hangsúlyozza. A láthatárra, a kövekre, a fák alá, és az égre sem lehet számítani, mert nincsenek irgalom nincsenek. A vers végén a dátum szerepel, ami lehet a költő életkörülményeire, vagy az időszellemre utalhat.
A vers általánosan érvényes üzenetet hordoz, amely mindnyájunk által megérthető, a szenvedés és a kilátástalanság tapasztalatára épül. Ezért nemcsak a magyar szépirodalomban, hanem számos más nemzetközi műben is találhatunk hasonló témát és hangulatot. Például, a modernizmus idején, sok kortárs költő és író is foglalkozott a kilátástalanság és az elidegenedés motívumaival.
A versben megjelenő összetört kristálypoharak, a kiszikkadt torok és a feszület szimbolikus elemek, amelyek további értelmezési lehetőségeket kínálnak. Ezek a szimbólumok gyakran előfordulnak a világirodalomban is, mint például a kortárs amerikai költészetben vagy a francia szimbolizmusban. A versnek az is lehetnak nemzetközi irodalmi kontextusai, amelyekben a szenvedés és a kilátástalanság problémáját boncolgatják.
Összességében, a vers érzelmi mélységét, hangulatát és univerzalitását tekintve számos összefüggést találhatunk mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalom területén.