A Dsida Jenő által írt "Kitéve" című vers teológiai szempontból is értelmezhető. A verse vallásos és spirituális elemeket is felvonultat, amelyeket a bibliatudomány, a patrisztika és a skolasztika nézőpontokból is vizsgálhatunk.
A vers első soraiban a költő elkeseredetten állítja, hogy már nincs más megoldás számára, mint a nyugalmas folyó partján feküdni. Ez a kép a bibliai segítségért való vágyakozást fejezi ki, amelyben az ember a megoldást egy külső, természeti erőben keresi.
A második versszakban a költő elmerül a természetben zajló élet hangjaiban, elszakadva a világi játékoktól. Ez utalhat arra, hogy a természetben megtalálja a lelki nyugalmat és harmóniát, és találkozik a transzcendenciával, ami nagyon fontos a teológiai vizsgálódás szempontjából.
A következő versszakban a költő sötét álmáról beszél, amely testén pólyaként van jelen. Ez a kép egy új ószövetségi jelkép lehet, mely az újjászületést jelképezi, és rámutat az ember kapcsolatára Isten által teremtett világgal.
A következő versszakban a költő a csillagokat és a sellő-hadat említi, amelyek a folyón járnak. Ez a kép arra utalhat, hogy a természet jelenségei Isten általi művek, és az ember Isten jelenlétét tapasztalhatja meg ezeken keresztül.
A vers folytatásában a fáraó lánya megjelenik, és ébreszti, bubusgatja, csókolja és dalolja a költőt. Ez az isteni gondviselésről szól, amely megszólítja a hívőt, hogy közelebb kerüljön Istenhez.
A következő versszakban a költő a Hold csókjairól beszél, amelyeket a keserű és szelíd ajkain érzékel. Ez a kép a lelki békét, vigasztalást és egyfajta misztikus kapcsolatot jelképezi.
A vers befejező sorában a hitetlen Tamásról és az Új tízparancsolatról álmodozó Mózesről beszél. Ez az utolsó két sor arra utal, hogy a hitetlenségből is lehet hitre találni, és hogy Isten mindig új lehetőségeket és útmutatást ad az embereknek a kapcsolatuk erősítésére.
A verse tehát teológiai szempontból a hívő ember személyes kapcsolatát és kitartását Isten iránt mutatja be, valamint azt, hogy a természet és az élet mindig lehetőséget ad az Istennel való találkozásra. A bibliai szimbólumok, a patrisztika és a skolasztika tanításai is áthatják a verset, amelyek hozzájárulnak a mélyebb teológiai értelmezéshez.