Dsida Jenő "Ó, ember..." című verse teológiai szempontból több értelmezési irányt is kínál. A vers alapvetően az emberi létezés, az ember és Isten közötti kapcsolat, valamint az emberi lét bizonytalanságának és idegenségének témáit feszegeti.
A bibliatudomány szempontjából a vers több bibliai motívumot is felvonultat. Az "Ó, ember" szófordulat a Bibliában is gyakran előfordul, jellemzően Istenhez vagy az emberhez intézett szólításként. Az "ijedt virág üveg alatt" kép nagyon hasonlít Máté evangéliumában található példabeszédre, amelyben Jézus a liliomról beszél, és arról, hogy Isten gondoskodik a növényekről, mégsem kell aggódniuk. A versben azonban az "ijedt virág" a bizonytalanságot és idegenséget jelzi az ember számára.
A patrisztika, azaz az ókori keresztény gondolkodás szempontjából a versben megjelenő "Isten és ember" kapcsolatot hangsúlyozhatjuk. Az ember a versek szerint idegenként érkezik, és a kályha sírásától és a csontokat futó jéglehelettől érzi azt, hogy idegen a világban. Ez a patrisztika tanításában a kezdeti állapotra, az ember kiűzetésére a paradicsomból és a bűnbeesésre utalhat.
A skolasztika perszelemzéssel megközelítve a verset, hangsúlyozhatjuk a filozófiai aspektusait. A versben a "ruhádon az ismeretlen űr fekete zúzmarája" és a "csillagok vére" képek arra utalnak, hogy az ember az univerzum részeként érkezik az ismeretlenből, és azzal az űrrel kapcsolatban ismeretlen. Ez a skolasztikus gondolkodásban az emberi megismerés korlátozottságára, az ismeretlenre való hiányra is utalhat.
A versből persze más értelmezéseket is le lehet vonni. Például a modern individualizmus kontextusában az "idegenség, bizonytalanság" érzés a modern emberre jellemző állapotként jelenik meg. Az ember képe pedig oly módon jelenik meg, hogy idegen mindenkitől és mindentől, még önmagától is, ami a modern önreflexióra és az identitás keresésére utal.
Overall, a "Ó, ember..." című vers teológiai szempontból több irányból is értelmezhető, és a bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjai mind hozzájárulhatnak az értelmezéséhez. A vers az emberi létezés, az ember és Isten közötti kapcsolat, és az emberi lét bizonytalanságának és idegenségének témáit feszegeti.