A vers teológiai szempontból is értelmezhető, és számos összefüggést mutat a bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjaira is.
A vers első részében Dsida Jenő az "öreg költők" képzelt hangján keresztül beszél. Az "őszök fiai" kifejezés egyfajta méltóságot, bölcsességet és tapasztalatot sugall. A "holt idők sírján hervadt koszorúk" a múlt költői alkotásaira utal, amelyek már nem élnek, hanem egyfajta emlékként ott nyugszanak.
Ezután a költő a költői dalokra utalva megállapítja, hogy azok "olyan a ti halkuló dalotok, mint a lebágyadt, őszi napsugár". Ez a kép arra utalhat, hogy a költők dalai idővel vesztik energiájukat és hatásukat. Az "ősz" az idő múlását is jelképezi, amikor az energiák elhalványulnak és az alkotások kövületekké válnak.
Majd a vers második részében a költő arról beszél, hogy nem az a nap lesz hidegebb ősszel, hanem a föld "el-elbotorkázik". Ez jelképezheti az emberi lélek botladozó, meginogó természetét. A költő szerint a szent dalok nem hűlnek ki, hanem a lelkek menekülnek és futnak messze-jövőbe. Az idő múlásával az emberek lelkületei felfelé törekednek, távol a jelen problémáitól és a múlt emlékezeteitől.
A vers harmadik részében a költő arról beszél, hogy ők, mint "öreg költők", szárnyas paripákon repülnek. Ez a kép az igazság keresését jelképezi, amit a költők az alkotásaikkal elindítanak. A "szalagos a vágy" a szellemi éhséget fejezi ki, amely soha nem nyugszik meg. A költői alkotások láng dalokkal búcsút intenek, ami a munkájuk elismerését és beteljesülését jelenti. Az ősz fejekre rózsa hintése pedig egyfajta bölcs szellemi örökség átadását jelképezi.
A vers dátuma, 1924. augusztus hó 24-e, a megírás időpontját jelöli. Ebben az időben a patrisztika hatása már megfakult, és a skolasztika éledt újjá. A versben megjelenő bibliai, teológiai és filozófiai elemek rámutatnak a költő érdeklődésére és tudására a keresztény vallásról és a teológiai gondolatokról.
Összességében a vers teológiai szempontból számos utalást és képi megfogalmazást tartalmaz, amelyek kapcsolódnak a bibliatudományhoz, patrisztikához és skolasztikához. Ez a költő szellemi tudásának és mély vallásosságának köszönhető.