Egy este majd csak én is elmegyek.

Pár régi bútor árván és búsan áll itt.
Kis asztalon a lámpa arasznyi kört világit.
Szép őszirózsa hervad vetetlen hideg ágyon.
Megsimitom még egyszer s a kis szobát bezárom.

Egy este majd csak én is elmegyek.

Álmos komondor kikisér farkcsóválva,
A falu alszik. Jó mély a falu álma,
S mikorra ébred s megmosakszik rendben,
Ki kérdi, bánja, hogy én merre mentem
És hol takarnak barna nagy hegyek?...

Egy este majd csak én is elmegyek.


A NAPJAIM

Reggel: hideg, ködös, borús
A lelkem széles nagyutcája.
Unott utján akkor vonúl
A karaván a robotjára.
S végigtapos a lelkemen
Minden szegény és minden árva.

Dél: szent magosban süt a nap,
Minden virúl és minden fénylik.
Piros autók porzanak
A lelkem nagyutcáján végig.
Piros autón száll a vágy
És meg se áll a messze égig.

Este: ezer láng fényiben
Uszik a lelkem nagyutcája.
Selymes asszony suhog tova
Mint karcsútestű büszke páva.
És száz ablakból szomjasan
Száz fájó vágyam néz utána.


Minden asszonyok asszonyának,
ki volt az élet vágya, fénye,
jósága és szelid reménye;
örömnek is dús csipkebokra -
és valahol érettem ért meg
halálig zengő bánatokra.


Elemzések

A vers első része egy esti atmoszférát mutat be egy kis szobában, ahol a költő érzékeli a csendet és az egyedüllétet. Nincs közvetlen kapcsolódása a természettudományhoz, azonban a világító lámpa lehetne összefüggésbe hozható a napenergia-hasznosítással vagy a fényforrások kutatásával.

A második részben a versekben visszatérő "éjszaka" témát látjuk, amikor a falu alszik, és senki sem figyelmez a költő távozására. Az éjszakai csendet és sötétséget megfigyelhetjük annak tudatában, hogy a mai tudomány segítségével megjósolhatjuk az időjárást és előre láthatjuk a következő éjszakai eseményeket. Ez a meteorológia és az asztrofizika kevésbé közelebbi területeivel kapcsolódik.

A harmadik részben a költő a napközbeni életről ír, amikor a nap melegíti a lelkét és mindenféle színekben pompázó autók közlekednek. Ebben a részben a Nap szerepe a Föld energiagazdálkodásában és az emberi tevékenységek témájával kapcsolódik a napenergia-hasznosításhoz és a közlekedési technológiákhoz.

A vers zárása a költő érzései az esti lámpafényben és az éjszakai életről szól. Az érzelmi tapasztalatainak megosztása minden női személyben való tükröződéssel arra utalhat, hogy ezek az érzések univerzálisak és mindenkit érintenek. Ez kapcsolódhat a pszichológiai és szociológiai kutatásokhoz, amelyek az emberi érzelmek és a társadalmi összefüggések témáját vizsgálják.

A vers összességében nem közvetlenül kapcsolódik a mai természettudomány legfrissebb felfedezéseivel, de lehetőséget nyújt arra, hogy az olvasó felfedezzen kapcsolódási pontokat a természettudományos kutatásokkal, például a napenergia-hasznosítással, az asztrofizikával és az emberi tevékenységek hatásával kapcsolatosan.

A vers szerkezetében két részre osztható. Az első részben a költő egy estei elmegyésről beszél, ahogy bezárja a szobát és a faluban elindul. A második részben pedig a mindennapjainak leírásával találkozunk, amik reggeltől estig írják le a költő érzéseit és tapasztalatait.

A vers címe "Én is elmegyek", ami az elengedés témájára utalhat. Ez a témakör széles körben megtalálható mind a magyar, mind a nemzetközi szépirodalomban. Az elmúlás, az elválás és a változás motívuma sok klasszikus alkotásban jelenik meg, például Shakespeare Sonettekben vagy József Attila verseiben.

A vers általános hangulata és képi világa több magyar költőre is hatást gyakorolt, például Ady Endrére, akinek a verseiben gyakran megtalálhatók a hasonlóan szomorú, melankolikus témák és képek. Nemzetközi szinten pedig a romantika és a szimbolizmus irányzataira utalhat, amelyekben a természet és az érzelmek mélyebb jelentősége kiemelt szerepet kap.

A költői nyelvezet általában képekben és szimbólumokban gazdag, ami jellemző a modernista költészetre. A versben látható képek és metaforák segítenek a költő által közvetített érzelmek és gondolatok kifejezésében. A természeti képek (őszirózsa, nap, köd) és az emberi cselekvések (bezárás, elsétálás) gyakran előforduló motívumok a lírai költészetben.

Az idő és az élet múlása, az elválás és az elmúlás motívumai szintén gyakran előforduló témák a magyar és az univerzális szépirodalomban. Ezzel a verssel Gárdonyi Géza a múlandóságra és az emberi élet múlhatatlanságára utalhat.

A versben jelen lévő női képek és kapcsolatok a női karakterek és szerelmek tematikáját idézik, amelyek gyakoriak a romantikus, szerelmi lírában. A NAPJAIM feliratú rész pedig egy külön fejezetként emelhető ki a versből, ahol a költő a mindennapokat érzelmesen és szuggesztíven írja le.

Összességében a versben található témák, képek és motívumok sok közös vonást mutatnak a magyar lírában, valamint a nemzetközi irodalom nagyobb műveiben. A versek misztikus és melankolikus hangulata, az elmúlás és a változás témája mind olyan elemek, amelyek a lírai költészetben a múltban és a jelenben is gyakoriak.

A vers teológiai szempontból többek között a halál és az elmúlás, az egyén és Isten viszonya, valamint a transzcendencia kérdését érinti.

A bibliatudomány nézőpontjából a vers hangsúlyozhatja az emberi élet múlandóságát és az elmúlás témáját. A "Pár régi bútor árván és búsan áll itt" sorokra például úgy lehet tekinteni, hogy a bútorok a múltat és a múló időt képviselik, míg az "őszirózsa hervad / vetetlen hideg ágyon" sorokban a halállal és az elmúlással találkozunk. Ezek az elemek rámutathatnak arra, hogy az emberi élet véges és múlandó, a halál pedig minden egyes embert elér.

A patrisztika nézőpontjából a versben megjelenő leíró elemek és képek az emberi élet és az elkövetkező halál körüli gondolkodást erősíthetik. Az "A NAPJAIM" szakaszban, amikor a vers szerzője a napokat írja le, az emberi élet utazását és a halált jelképező szimbólumokat találunk. Az ember életének három szakaszát írja le, reggeltől este felé haladva, és megmutatja az emberi lélek minden napjában jelen lévő érzéseket és élményeket. Ezzel kapcsolatban a patrisztika hangsúlyozza a halálra és az elmúlásra való felkészülést, valamint azt, hogy az élet minden pillanatában érdemes figyelni és önmagunkat fejleszteni a halálra való felkészülés érdekében.

A skolasztika nézőpontjából a vers az egyén és Isten viszonyát helyezi előtérbe. A "Egy este majd csak én is elmegyek" sorok mögött az állhat, hogy minden egyes ember végül egyedül szembesül az elmúlással, és csak ő maga megy csak el. Ez a gondolat arra is utalhat, hogy az emberi élet végső soron az egyén döntéseire és választásaira épül, és a halállal szemben a legfontosabb, hogy hogyan élte meg és használta fel az adott lehetőségeket. A végső sorok, amikor a szerző a nőkről beszél, pedig rávilágíthatnak az emberi kapcsolatok és szeretet fontosságára, illetve arra, hogy az emberi szerelem is Isten szeretetének megnyilvánulása lehet.

További ötletként felhasználható nézőpont lehet a vallási dimenzió, a hit és Isten jelenlétének kérdése. A versben megjelenő természeti elemek, mint a fény, a köd, a nap, az ég, valamint a selymes asszony szimbolizálhatják Isten jelenlétét és működését az emberi életben. Ezek a képek és motívumok rámutathatnak arra, hogy az ember nemcsak az elmúlás és a halál előtt áll, hanem kapcsolatban lehet a transzcendenssel és Isteni létezéssel is.

Összességében a vers teológiai szempontból több aspektust érint, beleértve az emberi élet véges jellegét, az egyén és Isten kapcsolatát, az elmúlást és a transzcendenciát. A bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjai külön-külön és együttvéve segíthetnek megérteni a versben rejlő mélyebb jelentéseket és üzeneteket.