Juhász Gyula "Bordó cipellő" című versében teológiai szempontból is értelmezhető jelentések találhatók. A vers első sorában a "csónak" és a "tenger" kifejezések már utalhatnak a vallásos képzetekre, például a hit útjának szimbólumaira. Ezzel a képpel a költő azt fejezi ki, hogy ezek a kicsike cipellők álmokat és vágyakat hordoznak magukban, amik valóságukban vallásos vagy misztikus töltést is kaphatnak.
A második versszakban a "bordó" és "bíbor" színek megjelenése már az emberi véréhez köthető, és a "hajnal" szó is utalhat a megújulásra, a kezdetekre. Itt a borús élet és a térdeplő remény képe egyfajta ellentmondást hordoz magában. Ez a kép vallásos értelemben a megtapasztalt nehézségekkel és a megváltásban való reménnyel való kapcsolatot hozhatja szóba.
A harmadik versszakban pedig a "gyönyörű topánka" kifejezés hozza be a versbe a szépség és az élvezet elemét. A "boldog éjszakák" kifejezés a vágyak beteljesülését, a boldogság pillanatait jelképezheti. A "büszkén, győzelmesen és könnyedén" szavakkal pedig győzedelmes hangulatot kelt a költő, ami közvetlenül összefügghet a vallási életben átélt sikerekkel vagy a lelki megtapasztalásokkal.
A bibliatudományi szempontból vizsgálva a verset a "csónak" és a "tenger" képei kapcsolódhatnak a Biblia által is alkalmazott hasonlatokhoz, például Jézus Krisztus történetéhez, aki felkérte a tanítványait, hogy vele egy csónakba szálljanak, és a tengeren át vezesse őket (Mt 8,23-27).
A patrisztikus hagyományban pedig előkerülhet a versben megjelenő "vért" szimbolizáló "bordó" és "bíbor" színek jelentése. Az atyák gyakran hivatkoznak a vérére Jézus Krisztusnak, aki áldozatával megszabadította az embereket a bűn és a halál hatalmától. Ezek a színek tehát a megváltásra való utalást hordozhatják magukban.
A skolasztikus gondolkodásban is felmerülhet a versben található ellentmondás a "bús életünk" és a "térdeplő reményünk" között. Azontúl, hogy a költő jelzi a nehézségeket, ugyanakkor a reményt is említi, ami a skolasztikus gondolkodásban fontos téma. A remény a hittel és a belső elfogadással jár együtt, és a versben is ezzel a hozzáállással írható le a költő által megélt bús élet.
További értelmezések közé tartozhat a vallásos képek általános emberi értelmezése is, ahol a vallásos motívumok által a vers egyfajta spirituális, transzcendens élményt kifejező műként is értelmezhető.
Ezek a megközelítések csak néhány lehetőséget mutatnak, ahogy a "Bordó cipellő" versének teológiai szempontú elemzését lehet végezni. A vers szépsége és mélysége lehetővé teszi, hogy átfogó elemzéseket és értelmezéseket hajtsunk végre a vallásos, bibliai és teológiai tartalmak kapcsán.