A vers teológiai szempontból is értelmezhető, és kapcsolódik a bibliatudományhoz, patrisztikához és skolasztikához is.
A "Hogy volt, hogy nem volt, igaz, nem igaz" kezdésű sor az Ószövetségi teremtéstörténetre utal, amikor az Isten teremti a világot. A "nem tudom, de így hallottam ezt" kifejezés pedig arra utalhat, hogy Reményik Sándor az isteni teremtéstörténetre alapozza ezt a verset.
Az Adria fölé emelkedő hegy, amelyen istentelen sírkövek sorakoznak, az emberi bűn és elesettség szimbólumává válik. Az Adria tenger szintén a tragédiák, veszteségek helyszínévé válhat, és a tengeri temetők a halandóságot és az elmúlást jelképezhetik. Ez által is hangsúlyozódik az ember pusztulásának képe.
A vers második része bemutatja, hogy a hegyet egy titokzatos törpék serege döntötte le. Ez az esemény az emberi bűnre és istentagadásra utalhat, amely elpusztítja az eredeti állapotot és az isteni rendet. Ezzel egy idilli paradicsomi állapot fenntartásáról esik szó.
A Karszt szó szó szerint a Kárpátokra, illetve az erdőség jelentésére utalhat, amely korábban a teremtésben megadott állapotot és az Istentől kapott erőt és bőséget jelképezte. De ahogy a vers leírja, Velence, az emberi építmény, fölépült, és így az emberi teremtő erő felülírta az isteni rendet. Ez újra az emberi bűnre és az emberi tevékenység következményeire utal.
A vers továbbá arra is rámutat, hogy a tündérváros, amely messze van és a tenger mélyén található, valószínűleg az elpusztult erdőből épült. Ez az isteni kegyelem és megtérés lehetőségére utal, amely a bűnbánó ember számára elérhetővé válik. Az irgalmas szél, amely a holt fenyőfák illatát hozza, szintén az Isten kegyelmét és gondoskodását jelképezheti.
Az elemzésnek a bibliatudomány, patrisztika és skolasztika szempontjai is megközelítések lehetnek. A bibliatudomány a Bibliával foglalkozik, ezért a teremtéstörténeten, a bűn és megtérés kérdésén alapuló értelmezések segítséget nyújthatnak a vers megértésében. A patrisztika az ókori egyházatyák tanításait és értelmezéseit vizsgálja, és ezek a tanítások segíthetnek az emberi bűn és az isteni kegyelem megértésében. A skolasztika pedig a középkori filozófiai rendszer, amely az ész, hit és értelem kapcsolatát vizsgálja, és ezen keresztül a vers megértését is befolyásolhatja.