A vers egy fehér őszi rózsa szimbolikus megjelenítésével kezdődik, ami öt évvel ezelőtt változott furcsa virággá. Ez a változás arra utalhat, hogy a költő valamilyen személyes vagy társadalmi változást élhetett át. Az "ábrándozó lelkek szelíd kiskertjéből vadul kitépettél" rész azt sugallja, hogy az őszi rózsa szépsége és finomsága bekövetkezett változása talán erőszakkal vagy akarata ellenére történt.
A következő sorokban a költő a "forradalmas utcára vitettél" kifejezéssel azt sugallja, hogy az őszi rózsa szimbólummá vált, és az ország változásának, halálának is szimbólumává vált. Ez a rész a magyar irodalom történelmében található forradalmi időszakokra utalhat.
A második versszakban az őszi rózsa "magasodik", és "égig érő roppant ravatalra friss havat hullat" a költő ábrándozó lelkek szelíd kertjében. Ez az ellentét a lélek tisztaságával és az eltemetési szertartásokkal, amelyek arra utalhatnak, hogy az őszi rózsa a költő személyes veszteségét vagy gyászát reprezentálhatja.
A harmadik versszakban a költő a őszi rózsa eltűnését és a ráhulló havat hasonlítja össze a "nagy Kéz" cselekedetével. Ez az üzenet lehet arról, hogy a természet erejével és a sors kegyetlenségével szembesülünk. A "repedező földnek, rendülő világnak" rész pedig a világ megrendült állapotára utal, amelyben az őszi rózsa nem maradt egyszerűen szomorú, szép őszi virágnak.
A vers végére a költő hozzáteszi, hogy a verset 1923. október 30-án írta. Ebben a kontextusban a vers akár a történelmi időpontra is utalhat, vagy a költő személyes élményeit tükrözheti ezen időszakban.
A vers magyar szépirodalmi összefüggései közé tartozik Reményik Sándor többi műve, mivel a költő több versében is megjelennek hasonló témák, mint a változás, a veszteség és a világ megrendülése.
Nemzetközi szépirodalmi összefüggéseken belül a vers lehet hasonló más költők műveivel, akik a változás, a veszteség vagy az emberi sors tematikájával foglalkoznak. Egyes elemek hasonlítanak Emily Dickinson vagy William Blake verseire, akik úgy fejezik ki az őszinte érzelmeket és a természet erejét, hogy közben a műveiknek is van egy szimbolikus mélysége.