Tóth Árpád A REMETE című versét irodalomtudományi szempontból is értelmezhetjük. A vers első sorai arra utalnak, hogy az emberi világ túl sok fényt és pompa a remete számára. Ez a gondolat kapcsolatba hozható a romantika korszakában divatos társadalmi kritikával, amely bírálta a modern társadalom felületességét és materializmusát.
A következő sorok, amelyek a lélek vadregényes falát képezzük, azt mutatják, hogy a remete a világ zajától és zavarától menekül. Ez a motívum kapcsolatba hozható a modernitás kritikájával és a spirituális keresésre való vágyakkal, amelyek jellemzik a szimbolizmus vagy az expresszionizmus irányzatait. A versben megjelenő falak arra is utalhatnak, hogy a remete elszigetelt és bezárkózott a világ elől, amely a posztmodern korban különböző irodalmi művekben is megjelenik.
A következő részben a versben a remete azt mondja, hogy nem kell neki semmi, csak a csend és a sötétség. Ez kapcsolatba hozható a művészek magányával, az inspirációra való várakozással és a belső békével vagy spirituális megtapasztalással való törekvéssel, ami gyakran megjelenik a lírai áramlatokban vagy az avantgárd művekben.
A vers utolsó sorai a Párkáról szólnak, aki a görög mitológiában az emberi sorsot irányítja. Ez a motívum a sors és a végzet kérdésével kapcsolatos, amely átfogó irodalmi kérdés, amely a legtöbb kultúrában megjelenik. Ez kapcsolódik a tragikus irodalomban, a sorsdöntő pillanatokat bemutató művekkel és a különböző kultúrákban fellelhető vallási vagy filozófiai elemekkel.
Összességében a vers összekapcsolja az irodalmi szempontból különböző irányzatokat és motívumokat, mint például a romantika, a szimbolizmus, az expresszionizmus vagy a posztmodern. Emellett kapcsolódik a különböző kultúrák mitológiáihoz és a sors kérdéséhez, amelyek mind hozzájárulnak az irodalmi és univerzális jelentéshez.