A vers teológiai szempontból értelmezve, több értelmezési lehetőséget is felvethet. Az alábbiakban a vers egyik lehetséges teológiai értelmezését próbálom megadni, kiemelve a bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjaira vonatkozó összefüggéseket is.
A vers első sora, miszerint "Az ifjúságon immár túljutottam", arra utalhat, hogy a költő megszabadult a fiatalság viszontagságaitól, és elérte a bölcsesség, érettség állapotát. Ez a folyamat az élet spirituális növekedése és fejlődése lehet, amely a bibliai utalások szerint az idő múlásával megvalósulhat.
A második sor, amelyben "Napjaim lejtése már nem szilaj", azt jelenti, hogy az idő múlásával a költő életének mozgalmas, viharos periódusai lehalkulnak, és lelassulnak. Ez a gondolat a patrisztika nézőpontjából arra utalhat, hogy az idő múlásával az ember egyre közelebb kerül a végső rendeltetéséhez, és transzcendens spiritualitása kiegyensúlyozottabbá válik.
A következő sorban, ahol "Már nem zuhog, mint vad víz, áll nyugodtan", a vad víz metaforája található, amely megfeleltethető a bűntől való megszabadulással. Ez a gondolat a bibliatudományban fontos, hiszen a bűn vizeként definiálható a Szentírásban, és az ember azzal, hogy az ifjúság korában az élet viharosabb időszakait maga mögött hagyja, bűneiből is megtisztulhat.
Az elkövetkező sorok - "És simán, mint a hűvös, bús olaj" - a szimbólum nyelvén azt mondják el, hogy a költő lelkének olaját, vagyis nyugalmát és békéjét, megkenték a szenvedések. Ez a gondolat a skolasztikus teológia kontextusában jelentős lehet, hiszen az itteni teológiai gondolkodásban a szenvedés és az ember spirituális növekedése között erős kapcsolat van. Az ember élete során megtapasztalt szenvedések révén fejlődhet a lelki élete és elérheti a tökéletesedés állapotát.
A vers záró sora, amelyben a szenvedések "sajgó hegét" említi, tovább erősíti a skolasztika nézőpontjának fontosságát. Itt ugyanis a szenvedés egyfajta próbatételként jelentkezik az ember életében. A "sajgó heg" képe arra utalhat, hogy a költő számára a szenvedés keserves, fájdalmas, ám mégis helytállásra késztető feladatot jelent, amely általában tapasztalatokat és megerősödést hoz az egyéni és megváltási útján.
Összességében tehát a vers a teológiai gondolkodás különböző irányait ötvözi, az idő múlásának és a lelki fejlődésnek a képzetei alapján értelmezve. A biblatudomány, patrisztika és skolasztika perspektívájából a vers azt fejezheti ki, hogy az ifjúság korán túl lépve az ember közelebb kerül a spirituális érettséghez és az örök rendeltetéséhez, szenvedések és meghasonlások árán is megkövült igazságokig juthat el.