A vers teológiai szempontból több értelmezésre is lehetőséget ad. Középpontjában Kokovcev, a "kis vutki-flaska" áll, aki a háborúról beszél, majd a béke beköszöntével hirtelen átfordulást tapasztal.
A bibliatudomány nézőpontjából a versben megfigyelhető az állandó probléma, hogy az emberek folyamatosan háborúra várnak, a harc és a konfliktus részét képezik életüknek, és az áldozatokat is drágának, ritka értéknek tartják. Az "ágyú-gombóc s puskaporos laska" kifejezés itt a háború és a pusztítás metaforája lehet, amelyeket a társadalom értékesnek tart.
A patrisztika nézőpontjából a versben megfigyelhető az, hogy az emberi tevékenység eredménye mindig a béke lehetősége. Kokovcevnek mégsem sikerült teljesen megértenie és elfogadnia ezt az igazságot, hiszen a versben még mindig keserűséget érez és a "dumába" ugrik. Ez azt sugallja, hogy az emberi természet hajlamos a konfliktusra és a háborúra, még akkor is, ha az igazság és a béke lehetősége a szemük előtt van.
A skolasztika nézőpontjából a versben megfigyelhetőek a spekulatív gondolatok és a mély elmélkedés. Kokovcev úgy dönt, hogy nem mond le, és tovább folytatja a gondolkozását. Ez az elhatározás a skolasztika hozzáállását tükrözi, amely nem elégedik meg a felszínes válaszokkal, hanem újabb és újabb kérdéseket vet fel, hogy még jobban megértsék a világ működését.
Összességében, a vers teológiai szempontból annak hangsúlyozza az emberi természetben meglévő ellentmondásokat, a pusztítás és a béke közötti folyamatos konfliktust. A bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjai pedig tovább mélyítik a vers értelmezését, és rávilágítanak az emberi lélek és az isteni igazság közötti összefüggésekre.