A vers, "Próbálom, hátha..." Tóth Árpád tollából, teológiai szempontból is értelmezhető. A versek gyakran lehetőséget adnak a gondolkodásra, a hit megvitatására és a vallással kapcsolatos kérdések felvetésére. A bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjai segíthetnek a vers értelmezésében.
A bibliatudomány hozzájárulhat a vers értelmezéséhez azáltal, hogy felkínálja a vallási és bibliai utalások háttértörténetét. A versben szereplő "enyhe zene" például vázolhatja a hit és a vallás szerepét az emberi életben, és a szerző próbálja megragadni ezt a zenét és a vallást azáltal, hogy a "lombok" és a "szemek" képét használja. A "csók" és a "bor" szimbolikusan jelentheti a bibliai átváltozást, a hit megtapasztalását és az üdvösséget.
A patrisztika perspektívájából a versben megjelenő "lelkek bús tükre", amit egy "puha szárny" érint meg, a lelki újjászületést és a hit által való felemelkedést jelképezheti. A patrisztikus gondolkodók megértették a bűnbeesés és a megtisztulás örök térvilágát, és a versben megjelenő "dal" hűvös éjszakákon való szállása felszabadítja a lelket és segít neki elérni az isteni üdvhöz vezető utat.
A skolasztika nézőpontja elősegítheti a vers jelentésének értelmezését, figyelembe véve a skolasztika tudósainak a logika és a racionalitás felé való törekvését. A versben megjelenő "dal" és "esti fecske" képei hasonlíthatnak a skolasztikus gondolkodás szabályaira. A vers arra utal, hogy a vallás és a hit egy kifejező eszköz lehet a racionalitás vizsgálatához, és hogy ezeknek az elemeknek együttesen kell működniük, hogy az ember elérhesse a legmagasabb szellemi állapotot.
Ezen kívül más nézőpontok is lehetségesek a vers értelmezéséhez. Például a pszichológiai nézőpontból vizsgálhatjuk a versben megjelenő képek és szimbólumok hatását az emberi érzelmekre és mentális állapotokra. Azt is megvizsgálhatjuk, hogy a vers miként ábrázolja az emberi vágyakat és azoknak a valóságban való megvalósítását.
Összességében a "Próbálom, hátha..." című vers teológiai szempontból sokféleképpen értelmezhető. A bibliatudomány, patrisztika és skolasztika nézőpontjai mind hozzájárulhatnak a vers jelentésének mélyebb megértéséhez, de más nézőpontok, például a pszichológiai perspektíva is segíthetnek a vers értelmezésében.