A vers teológiai olvasata során a következő összefüggéseket lehet észrevenni:
1. A szeptember szerepe: A vers elején szeptember mint "szép szultán" és "ősz, pompás, buja zsarnok" jelentkezik. Ezzel a metaforával a szeptemberi időszak, az ősz kerül összefüggésbe a hatalommal, az uralkodással. A hódoló táj és a természeti elemek engedelmesen várják a szeptembert, ami jelzi a természet tiszteletét és függését a teremtőtől.
2. A patrisztika nézőpontja: A versben a természet megjelenítése Isten uralmának metaforájaként is olvasható. A rabnők, akiket szeptember elgyötör, és engedelmességre kényszerít, képviselik a teremtett világot, amely aláveti magát Isten akaratának. Az őszi bú költészetén és l'art pour l'art jellegén keresztül kiemelhető a patrisztikus tekintélyelvűség és a világi hatalom előtti alárendeltség.
3. A skolasztika nézőpontja: A versben megjelenő szép, hervatag ormok és a tiprott fű csillogása Isten jelenlétére utalhat, mint a teremtett világ szépségének forrására és fenntartójára. Az elnyűtt tuja és az elhervadt tavasz képviselhetik a bűn és a romlás hatásait. Ez a skolasztika teológiai megközelítése a természet és a teremtés megsemmisítésével kapcsolatban, amelyeket Isten országával és az örökélettel összefüggésben kell értelmezni.
4. A bibliatudomány nézőpontja: A vers bibliai képek segítségével fejezi ki a természet évszakainak jelentését és az emberi életciklus végét. Az "őszi bú" metaforája az elmúlásnak és az elmúlásra való készülődésnek. Az "őszi bú" átadása lehetőséget teremt az új kezdetekre és a természetben és az emberi életben bekövetkező változásokra. Az őszi természet jelképezi az elmúlást, de ugyanakkor a változás és a megújulás lehetőségét is.
Ezen kívül lehet más megközelítések is azonosítani a vers teológiai szempontjából, például a hatalom és alárendeltség témája vagy az idő múlásának ábrázolása. Ezek a gondolatok még több mélységet adhatnak a vers teológiai és vallási értelmezéséhez.