A vers alapvetően teológiai szempontból is értelmezhető, és különböző nézőpontok alapján is vizsgálható. Az alábbiakban a bibliatudomány, patrisztika és skolasztika szempontjaira is kitérek, valamint felvetek néhány saját értelmezést is.
A vers első soraiban a lírai én elkeseredetten keresi az útját az Istentől való meneküléshez. Az "én" nem akarja látni az Isten gyötrő képét, jelentheti az Úr által okozott szenvedést vagy bűntudatot. A "gyötrő kép" kifejezés teológiai értelemben biblikus utalás lehet, hiszen az Ószövetségben számos helyen találunk Isten haragját vagy csalódottságát, ami jelképesen gyötrő képet eredményez.
Az "Hasztalan futok, kerüllek" sor seems patrisztikus szemlélet szerint lehet értelmezni. A patrisztikus gondolkodás szerint az emberi lélek az Istenre irányul, és csak Őt találhatja meg a végső boldogságában. Az "én" tehát kétségbeesetten fut Isten elől, de semmi sem tudja már elválasztani tőle.
A vers második részét az "égő hadi gálya" metaforája jellemzi, amelyik minél jobban siet a partra, annál inkább terjed rajta a belső láng. Ezt a metaforát a skolasztikus gondolkodásban is értelmezhetjük, ami arra utal, hogy az emberi lélek vágya Isten felé törekvésével növekszik és terjed.
A "ködös, a mesés távol" kifejezés a bibliatudomány szempontjából is érdekes. A bibliatudományban gyakran találkozunk az Ószövetségben a Jelképek könyvével, amelynek megértése és bemutatása néha ködös és mesés lehet, és így hatásos lehet az "én"-re, még inkább kiemelve bűnösségét és elválasztását Istentől.
A "csodaszép május hóban" szakasz az évszakok és a természet szimbólumait használja fel, hogy az "én" Isten szeretetére és jelenlétére utaljon. Ez a patrisztikus értelmezéshez kapcsolódik, amelyben az embernek fel kell ismernie Isten jelenlétét a teremtésben, a természeti szépségekben és a mindennapi életben.
A következő sorokban az "én" folytatja az évszakok és a természet szimbólumait, amikor megemlíti a napot és az éjszakát. Az éjszaka szimbolikusan az elszigeteltséget és a sötétséget, míg a nap a világosságot és az irányt mutatja a patrisztikus gondolkodásban. Az "én" tehát még az éjszakában is Istenre gondol, és az irányulását az Ő felé teszi.
Az "Elmegyek kétségbeesve" sorban az "én" elhatározza, hogy megy a templomba segítséget keresni Istennek, de hiába. Ez a sor a patrisztikához és a skolasztikához is kapcsolódik, amelyben az ember az egyházon keresztül próbál közeledni Istenhez, és reméli, hogy az egyházi gyakorlatok és rituálék segítenek elnyerhetni az Isten kegyelmét.
Az utolsó részben az "én" szobrokról beszél, amiket megéget Isten haragjában. Ez a sor a vallásos szimbolikával is összefügg, mint például a katolikus egyházban a szent szobrok, amelyeket tiszteletben tartanak és imádnak. Az "én" azonban elítéli ezeket a szobrokat, mert úgy érzi, hogy ezen tárgyak elvezetik az igazi vallási élménytől és Istentől.
A vers teológiai értelmezése tehát különböző nézőpontokat fed. A patrisztika hangsúlyozza az emberi lélek Isten felé való törekvését és a megtérés fontosságát, míg a skolasztika az egyházon és az intézményeken keresztül való Istenhez vezető utat hangsúlyozza. A bibliatudomány jelképeket és metaforákat használ a bűn és az elválasztottság megértésére, míg a lírai én saját értelmezéseiben kifejezi az elszigeteltségét és a kétségbeesését.