A vers elején egy megválaszolandó állítás hangzik el: "Mondod, hogy a tolvaj, gaz csinyait é j s z a k a űzi." Ez arra utal, hogy a költő állítása ellenére valaki akad, aki egy másik nézőpontból szemlélve a tolvajok cselekedeteit vélekedik. Tehát a vers fő témája a tolvajok viselkedése és annak értékelése két különböző nézőpontból.
Ami a teológiai szempontot illeti, a tolvajlás etikai kérdés, amely a keresztény hitben is fontos szerepet játszik. A Bibliában is találunk utalást erre a témára, például a tízparancsolat segítségével, amelyek között a "Ne lopj!" parancsra is utalnak. A bibliatudomány ezen keresztüli megközelítésében a tolvajlás bűncselekmény és összhangban van a vers üzenetével, miszerint a tolvajok gonoszságukat a sötétségben követik el.
A patrisztikus teológia szempontjából a tolvajlás bűne nemcsak anyagi érték elrablásának tekintendő, hanem a lelki és erkölcsi tartalomhoz való hozzáférés megtagadása is. A tolvajlás általában a vágyakozás, a kapzsiság és az önzés terméke, ami a lelki értékek hiányát jelzi. A versben a költő azt állítja, hogy az ellopott kincsét a tolvaj csak a nap fénysugarával leplezte el, ami spirituális szimbólum lehet a lélek megvilágosodására utalva.
A skolasztika teológiájának nézőpontjából a tolvajlás gazdasági, erkölcsi és jogi kérdésekre összpontosít. A tolvajlás etikai problémákhoz kapcsolódik, például a magántulajdon tiszteletben tartásához. A jogi szempontból a tolvajlás pedig törvényen kívüli és büntetendő cselekedetnek minősül. A versben a költő állítása szerint a tolvaj megszökteti a kincset, tehát a törvény elől menekülve gyakorolja a törvénytelen cselekedetét.
A verselemzés során azonban ne maradjunk csak egy nézőpontnál. Érdemes más megközelítéseket is figyelembe venni, például a társadalmi, politikai vagy pszichológiai nézőpontokat. Ezek segíthetnek a tolvajlás jelenségének szélesebb körű megértésében.